Wiedza dla biznesu
Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy listę odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania naszych klientów.

Umowa
Jeśli chcesz zawrzeć nową umowę kompleksową, wypełnij wniosek o zawarcie umowy kompleksowej.
Do wniosku dołącz oświadczenie o wykonaniu przyłączenia, które otrzymasz od dystrybutora.
Aby przepisać umowę kompleksową potrzebujesz zawrzeć porozumienie o przepisaniu licznika prądu. Porozumienie powinno zawierać podpis Twój i osoby, która przejmuje licznik.
Aby przepisać umowę sprzedażową musisz zawrzeć aneks do umowy sprzedaży oraz udzielić pełnomocnictwa do przeprowadzenia procesu zmiany sprzedawcy. Nowy odbiorca powinien wypowiedzieć umowę swojemu dystrybutorowi.
Aby zapewnić ciągłość dostawy prądu, nie wypowiadaj umowy. Jeśli wypowiesz umowę, dystrybutor zdemontuje licznik.
Umowa sprzedaży
Wniosek o zmianę mocy umownej wyślij do dystrybutora, z którym masz zawartą umowę dystrybucyjną.
Umowa kompleksowa
Wniosek o zamówienie mocy umownej wyślij do nas przez formularz kontaktowy.
Jeśli my i dystrybutor zaakceptujemy zmianę mocy umownej i przyjmiemy ją do rozliczeń, zmieni się umowa między nami.
Moc umowna, o którą wnioskujesz, nie może być:
- większa od mocy przyłączeniowej, która jest określona dla Twojego punktu poboru energii;
- mniejsza od mocy, która jest wymagana ze względu na własności metrologiczne liczników i zainstalowanych przekładników, z uwzględnieniem charakterystyki Twojego poboru mocy.
Wybierz moc umowną do swoich potrzeb, ponieważ:
- od wysokości mocy umownej dla grup taryfowych A, B2x, C2x, C1x będziemy naliczać na fakturze „składnik stały stawki sieciowej”;
- dla grup taryfowych A, B2x, C2x dystrybutor prowadzi w każdym miejscu dostarczania kontrolę mocy pobranej. Za przekroczenie mocy umownej określonej w umowie dystrybutor pobiera opłatę [1].
Możesz zawnioskować o moc umowną stałą lub różną w zależności od miesiąca.
- Moc umowna stała przez cały rok:
- Wpisz liczbę kW mocy umownej od miesiąca, w którym ma obowiązywać. Moc umowna z wniosku będzie obowiązywała także w kolejnych latach.
- Moc umowna różna w zależności od miesiąca:
- Wpisz liczbę kW mocy tylko w miesiącach, dla których wnioskujesz o zmianę. Moc umowna z wniosku będzie obowiązywała tylko do końca roku kalendarzowego.
- Wniosek złóż do 30 września każdego roku. Jeśli do tego dnia nie zawnioskujesz o moc umowną, przyjmiemy wielkość mocy umownej z poprzedniego roku kalendarzowego.
Na kolejny rok znowu zawnioskuj o zmianę mocy. Jeśli nie złożysz zamówienia na moc na kolejny rok kalendarzowy, to do rozliczeń przyjmiemy moc umowną z poprzedniego roku kalendarzowego.
Jeśli zamówiona moc umowna wynosi powyżej 300 kW, dystrybutor może ograniczyć pobór mocy [1]. W takiej sytuacji podaj ilość kW mocy, której nie przekroczysz.
- Do każdej mocy umownej przyporządkowany jest bezpiecznik. Informacje o nich znajdziesz poniżej w tabeli.
Terminy
Aby nowa moc umowna obowiązywała od wskazanego miesiąca, musisz dostarczyć nam wniosek nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem tego miesiąca.
Weryfikacja wniosku i termin realizacji zmiany mocy przez dystrybutora może się przedłużyć:
- do 2 miesięcy od daty złożenia wniosku – dla grupy przyłączeniowej IV i V;
- do miesiąca od daty złożenia wniosku – dla grupy przyłączeniowej II i III.
[1] § 9 Rozporządzenia Rady Ministrów z 23 lipca 2007 w sprawie szczegółowych zasad i trybu wprowadzania ograniczeń w sprzedaży paliw stałych oraz w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej lub ciepła.
[2] pkt. 4.2.11 Taryfy Energa-Operator S.A.
WARTOŚĆ ZABEZPIECZENIA [A] |
U |
P PRZYŁ./UMOWNA |
RODZAJ |
6 |
230 |
od 0,5 do 1,0 |
1-faz. |
10 |
230 |
od 1,5 do 2,0 |
1-faz. |
16 |
230 |
od 2,5 do 3,0 |
1-faz. |
20 |
230 |
od 3,5 do 4,0 |
1-faz. |
25 |
230 |
od 4,5 do 5,0 |
1-faz. |
32 |
230 |
od 5,5 do 6,0 |
1-faz. |
6 |
400 |
od 0,5 do 3,0 |
3-faz. |
10 |
400 |
od 3,5 do 6,0 |
3-faz. |
16 |
400 |
od 6,5 do 10,0 |
3-faz. |
20 |
400 |
od 10,5 do 12,0 |
3-faz. |
25 |
400 |
od 12,5 do 16,0 |
3-faz. |
32 |
400 |
od 16,5 do 20,0 |
3-faz. |
40 |
400 |
od 20,5 do 25,0 |
3-faz. |
50 |
400 |
od 25,5 do 32,0 |
3-faz. |
63 |
400 |
od 32,5 do 40,0 |
3-faz. |
Dobór grupy taryfowej zależy od warunków przyłączenia i mocy umownej w Twoim punkcie poboru energii. Do wartości mocy 40 kW stosujemy grupy taryfowe C1x, a dla gospodarstw domowych grupę taryfową G.
Powyżej 40 kW stosujemy taryfy wielkiego odbioru:
- C2x oraz A – napięcie wysokie (WN) – obejmuje napięcie znamionowe 110 kV;
- B - Napięcie średnie (SN) – obejmuje napięcia znamionowe wyższe niż 1kV i niższe niż 110 kV.
Więcej informacji o doborze grupy taryfowej znajdziesz na naszym blogu Zielone Pojęcie.
Jeśli chcesz wypowiedzieć nam umowę, wypełnij odpowiedni szablon. Pamiętaj, aby wskazać tryb rozwiązania umowy. Szablony znajdziesz na naszej stronie internetowej:
Dla umowy kompleksowej
Jeśli zawarłeś umowę w ramach postępowania przetargowego nie wymaga wypowiedzenia – umowa została zawarta na czas określony.
Jeśli posiadasz umowę sprzedaży zawartą poza przetargiem to wypowiesz ją korzystając z szablonu.
Oświadczenie o wypowiedzeniu umowy lub jej rozwiązaniu możesz złożyć:
- w formie pisemnej z podpisem osobistym lub podpisem zaufanym albo,
- w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym,
- składanym za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jeśli Twój dotychczasowy sprzedawca zaprzestał sprzedaży energii elektrycznej, jego obowiązki, na podstawie umowy sprzedażowej lub kompleksowej, przejmie sprzedawca rezerwowy [1].
To ważne, aby zapewnić Ci ciągłość dostaw prądu. Sprzedawcę rezerwowego wybierasz, gdy zawierasz umowę na sprzedaż energii.
[1] Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne
Wyślij nam aneks, który uwzględnia nowy punkt. O wzór aneksu poproś swojego doradcę.
Wyślij nam aneks, w którym wskażesz wykreślany punkt. O wzór aneksu poproś swojego doradcę.
Nie, kwotę nadpłaty przeznaczymy na opłacenie Twojej następnej faktury lub jej części. Jeśli jednak chcesz otrzymać zwrot nadpłaty, musisz złożyć wniosek o zwrot nadpłaty.
Opłata abonamentowa zawiera koszty odczytu układu pomiarowego i jego kontrolę. Jej wysokość zależy między innymi od: grupy taryfowej, okresu rozliczeniowego (jednomiesięczny lub dwumiesięczny) i sposobu odczytu licznika (zdalny lub fizyczny).
Opłata sieciowa stała zawiera koszty związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem sieci elektroenergetycznych, które ponosi dystrybutor.
Opłata sieciowa zmienna zawiera koszty dystrybucji energii za pomocą sieci elektroenergetycznej. Jest zależna od ilości pobranej energii.
Opłata jakościowa zawiera koszty utrzymania odpowiednich standardów jakości dostaw prądu. Jej wysokość ustala Operator Systemu Przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA. Opłata jakościowa zależy od ilości pobranej energii.
Dostajesz dwie faktury, jeśli masz oddzielne umowy na sprzedaż i dystrybucję prądu.
Termin montażu licznika wyznacza dystrybutor. Jeśli chcesz dowiedzieć się, kiedy monter zamontuje licznik, skontaktuj się ze swoim dystrybutorem.
Oplombowanie licznika możesz zgłosić przez:
- infolinię pod numerem naszej infolinii 555 555 555 [1];
- formularz na naszej stronie.
Twoje zgłoszenie zarejestrujemy i przekażemy, w Twoim imieniu, do dystrybutora.
[1] Koszt połączenia jest zgodny z taryfą Twojego operatora telefonicznego.
Tak, obserwację zużycia energii elektrycznej umożliwia Portal Mój Licznik. Możesz z niego skorzystać, jeśli Twój licznik ma funkcję zdalnego odczytu oraz znajduje się na terenie Energi Operatora.
Informację jak zostać prosumentem znajdziesz na naszej stronie „Będę prosumentem”.
Informacje dla naszych klientów, którzy są prosumentami, zebraliśmy na naszej stronie „Jestem prosumentem".
W pierwszej kolejności skontaktuj się ze swoim dystrybutorem. Dowiesz się jakie kroki musisz podjąć, aby zacząć rozliczenia jako prosument.
Twój dystrybutor może potrzebować informacji jaki sprzedawca w czasie trwania umowy będzie kupował energię wytworzoną w Twojej mikroinstalacji. Formularz oświadczenia podmiotu bilansującego znajdziesz na stronie swojego dystrybutora.
Te informacje zgłoś e-mailem swojemu doradcy wraz z dokumentami.
Jeśli Twoja instalacja nie przekracza 50kW mocy, nie musisz zawierać umowy na odkup.
Umowa kompleksowa
O tym, że jesteś prosumentem, dystrybutor poinformuje nas dopiero, gdy zamontuje Ci licznik dwukierunkowy. Wtedy wyślemy Ci pismo o zmianie sposobu rozliczenia. Nie musisz zawierać z nami nowej umowy.
Umowa sprzedażowa
W przypadku PPE spoza terenu Energa Operator wystarczy, że masz zawartą umowę sprzedaży. Jeśli masz mikroinstalację i jesteś wytwórcą, to zawsze musisz zawrzeć umowę na odkup i wysłać nam oświadczenie podmiotu bilansującego.
Na temat rozliczeń prosumenckich przygotowaliśmy artykuły na naszej stronie internetowej:
faktura prosumencka i jestem prosumentem.
Jeśli jesteś prosumentem, musisz wystawić dokument kosztowy i rozliczyć podatek VAT należny od energii wprowadzonej do sieci.
Net-billing
Net billing to nowy system rozliczenia, który polega na tym, że prosumenci rozliczają ze swoim sprzedawcą energii wartość niewykorzystanej w ramach autokonsumpcji części, docelowo według ceny z Rynku Dnia Następnego. Natomiast gdy ich zapotrzebowanie na energię będzie wyższe od własnej produkcji, prosumenci płacą za pobór energii stawkę wskazaną w umowie ze sprzedawcą energii.
W systemie net-billing odrębnie rozliczamy wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci i energii elektrycznej pobranej z sieci. Są one rozliczane w pieniądzu (PLN), a nie w kilowatogodzinach (kWh). Wartość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci ustalana jest dla każdego miesiąca kalendarzowego wg:
- rynkowej miesięcznej ceny energii elektrycznej – dot. okresu od 1 lipca 2022 roku do 30 czerwca 2024 roku,
- rynkowej ceny energii elektrycznej – dot. okresu od 1 lipca 2024 roku.
Net metering
Net metering zakłada, że nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej, które nie zostały wykorzystane na własne potrzeby, są przesyłane do tzw. „wirtualnego magazynu”. W ciągu 12 miesięcy od daty wprowadzenia energii prosumenci mogą bez dodatkowych kosztów rozliczyć:
- 80% zmagazynowanej w ten sposób energii w przypadku mikroinstalacji o mocy do 10 kWp lub
- 70% w przypadku mikroinstalacji o mocy 10-50 kWp.
Fakturę wystaw na kwotę brutto. Jeśli na fakturze będzie błąd, powiadomimy Cię o tym i poprosimy o korektę.
Fakturę za energię wystaw i wyślij nam w oparciu o ilość energii wprowadzonej do sieci. Dane otrzymasz od dystrybutora, a cenę za dany miesiąc znajdziesz na stronie Towarowej Giełdy Energii SA. Pobierz „Raporty z ostatnich miesięcy” za dany miesiąc.
Dla przykładu styczeń 2024: Cena to 423,41 /MWh. Należy ją pomnożyć x 60%.
423,41 zł/MWh x 0,6 = 254,05 zł/ MWh
Średnioważone ceny |
01-2024 |
12-2023 |
Zmiana |
Indeks TGeBASE_WAvg (PLN/MWh) |
423,41 |
376, 53 |
46,87 |
Miesięczna cena PEAK (PLN/MWh) |
456,45 |
415,87 |
40,58 |
Miesięczna cena OFFPEAK (PLN/MWh) |
354,14 |
305,08 |
49,05 |
Fakturę możesz aktywować na dwa sposoby:
- zaloguj się do ENERGA24 i tam zamów eFakturę w zakładce „Produkty” lub
- wypełnij oświadczenie o aktywacji eFaktury. Oświadczenie wyślij nam przez formularz kontaktowy.
W ten sam sposób możesz również włączyć usługę eFaktura na e-mail. Więcej informacji o aktywacji eFaktury znajdziesz na naszej stronie.
Zaloguj się do ENERGA24. Na górnym pasku wybierz „Lista kont”. Po przekierowaniu do listy kont fakturowych wybierz „Dodaj nowe konto +”:
- wpisz numer klienta (widoczny na ostatniej fakturze za energię),
- wpisz imię i nazwisko osoby kontaktowej,
- kliknij przycisk „Zweryfikuj dane”.
Wyświetli Ci się lista numerów klienta, które są przypisane do wskazanej osoby kontaktowej. Wybierz numer, który chcesz połączyć i kliknij „Dodaj”.
Jeśli Twój numer klienta rozpoczyna się od 501xxxxxx, przejdź do formularza kontaktowego i wybierz temat zgłoszenia "Chcę zarejestrować nowe konto w ENERGA24".
Swoje bieżące saldo sprawdzisz w ENERGA24 w zakładce „Pulpit konta”.